رقابت سنگین بین SSD و HDD؛ هارددیسک‌ها با ظرفیت خیره کننده وارد میدان می‌شوند

آیا هارددیسک (HDD)ها در نبرد با سالید (SSD)ها شکست خورده‌اند؟ ظرفیت در برابر قیمت، و پارامتر سرعت همچنان به عنوان مهم‌ترین فاکتورهای رقابتی بین درایوهای SSD و HDD در جریان است. حال سازندگان هارددیسک تصمیم گرفته‌اند تا به با ارائه محصولاتی جدید، حیات HDDها را برای مدت‌های طولانی تضمین کنند. ظرفیت یا سرعت بالاتر؟

در سال‌های اخیر، شاهد افزایش ظرفیت و کاهش قیمت درایوهای SSD بوده‌ایم؛ مسئله‌ای که منجر به کاهش چشمگیر استفاده از درایوهای HDD شده است. برخی از رسانه و شرکت‌ها نیز لقب ذخیره ساز سنتی را به هارددیسک‌ها داده‌اند. حال سازندگان درایوهای HDD تصمیم به افزایش ظرفیت، با هدف رقابت با درایوهای SSD گرفته‌اند.

علی رغم کاهش قیمت و افزایش ظرفیت SSDها، درایوهای HDD نیز همچنان جای پیشرفت دارند؛ اگر چه آنها قادر به رقابت با اس اس دی‌هایی نظیر Samsung 980 Pro با سرعت خیره کننده 7 گیگابایت در ثانیه نخواهند بود، اما مسئله هر گیگابایت فضای ذخیره سازی به نسبت قیمت، می‌تواند در پیروزی آنها مؤثر باشد. در سال‌های اخیر، تولید کنندگان هارددیسک به منظور افزایش فضای ذخیره سازی از روش‌هایی نظیر ضبط مغناطیسی به کمک گرما و ضبط مغناطیسی زنجیره‌ای استفاده کرده‌اند.

ssd-vs-2.jpg

یکی دیگر از روش‌های مورد استفاده به منظور افزایش فضای ذخیره سازی در HDDها، افزایش تعداد صفحات پلاتر است. از زمانی که شرکت Toshiba در برخی از هارددیسک‌های خود از 9 صفحه در یک درایو استفاده کرد، این شیوه به یک استاندارد در این صنعت مبدل شد.

به گفته StorageNewsletter، سازندگان هارددیسک در حال کار بر روی هارددیسک‌هایی با 10 صفحه در یک درایو هستند. Trendfocus نیز با تأیید این موضوع اعلام کرده است که تولید کنندگان هارددیسک به تازگی درخواست نمونه‌های جدید لایه مغناطیسی با ضخامت کمتر از 0.5 میلی متر داشته و تولید کنندگانی نظیر «سیگیت» در حال برنامه ریزی با هدف تولید هارددیسک‌های 20 ترابایتی هستند که به جای دیسک‌های آلومینیومی مرسوم، از پلاترهای شیشه‌ای استفاده می‌کنند.

سرانجام سازندگان HDD می‌توانند 12 پلاتر را در یک درایو جای داده و به گفته Trendfocus، تا سال 2020 شاهد عرضه هارددیسک‌های 24 ترابایتی در سطح خانگی و کاربری خواهیم بود؛ همچنین این امکان نیز وجود دارد که هارددیسک‌های فوق تنها از 10 پلاتر در یک درایو استفاده کنند. در این بین، شرکت‌هایی مانند Western Digital و Seagate  در حال تحقیق برای ضبط مغناطیسی با کمک انرژی (EAMR) و ضبط مغناطیسی به کمک امواج مایکروویو (HAMR) هستند تا بدین ترتیب ظرفیت ذخیره سازی را افزایش دهند.

با این وجود مشکلاتی که در بخش تولید این محصولات وجود دارد، منجر به کاهش منابع خواهد شد. در نهایت برخی از منابع معتبر نیز اعلام کرده‌اند که تا پایان سال 2021، تمامی لپ تاپ‌های فروخته شده در اروپا دارای درایو SSD بوده و یا حداقل یک درایو SSD را در کنار HDD حمل می‌کنند.

پویش کالا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *