سامانه همتا هشدار داد: گوشی مسافری نخرید؛ معرفی افراد متخلف به مراجع قضایی

قرار بود طرح رجیستری، قاچاق تلفن همراه را ریشه کند اما در عمل یک در پشتی به نام واردات مسافری باز گذاشته شد که به گفته برخی صاحب نظرها و فعالان این حوزه، قاچاق گوشی را ممکن کرده است. حالا سامانه همتا خبر از شناسایی و معرفی افراد متخلف به قوه قضاییه و قطع گوشی های وارد شده به روش مسافری داده است.

طرح واردات مسافری این امکان را به افراد سودجو می‌دهد تا گوشی را به طور قاچاق وارد کنند و تنها با پرداخت عوارض گمرک، آن را بدون گارانتی و خدمات پس از فروش روانه بازار کنند. حتی مقاطعی استعلام سریال گوشی‌های گارانتی دار از سامانه همتا نشان می‌داد برخی شرکت‌های بزرگ وارد کننده گوشی هم از این خلاء سوء استفاده می‌کنند.

65665.PNG

حالا سامانه همتا اعلام کرده سوء استفاده عده‌ای از طرح واردات مسافری احراز شده است و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. آن‌طور که همتا می‌گوید، در گذشته نیز به افراد متخلف هشدار داده شده بود تا اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کنند.

طبق اعلام همتا، در شهریور سال گذشته به افراد متخلف پیامک هشدار ارسال شد و پس از اخذ تعهد مبنی بر عدم تکرار این رفتار، برخورد قضایی به تعویق افتاد. حالا در تابستان 99 و با توجه به حجم سوء استفاده‌ای که از طرح واردات مسافری می‌شود، همتا تصمیم به معرفی افراد متخلف به مراجع قضایی و انتظامی گرفته است.

سامانه اطلاع رسانی همتا در این باره تاکید کرده: با توجه به تذکرهایی که در گذشته داده شده و اتمام حجت در این خصوص، سامانه شناسایی و مقابله با قاچاق به این افراد هشدار می‌دهد در صورت ادامه‌دار شدن این رفتار، علاوه بر قطع گوشی‌های ثبت شده، نسبت به معرفی متخلفین به مراجع امنیتی یا قضایی اقدام خواهد کرد. ضمن این که هر گونه وساطت جهت مسامحه قابل پذیرش نخواهد بود و متخلفین علاوه بر مجازات‌هایی که در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود دارد، طبق قانون جرائم رایانه‌ای نیز تا دو سال حبس در پیش خواهند داشت.

نکته قابل توجه اینکه همتا تاکید کرده دیگر وساطت جهت مسامحه پذیرفته نخواهد شد. با این حال مشخص نیست در گذشته چه کسانی برای معرفی نشدن افراد متخلف به قوه قضاییه وساطت کرده‌اند.

به این ترتیب خریداران باید پیش از خرید گوشی، شناسه آن را از طریق سامانه همتا بررسی کنند و در صورتی که آن گوشی به صورت مسافری وارد شده باشد، بهتر است از خرید آن صرف نظر کنند تا در آینده با مشکلاتی چون قطع گوشی در سامانه کشوری رجیستری روبرو نشوند.

حالا دیگر رجیستر بودن یک گوشی  به تنهایی کافی نیست و باید اطمینان حاصل کنید به صورت مسافری وارد نشده نباشد.

پویش کالا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *