کارگران آمازون با کار در شرایط بحران کرونا، سلامت خود را به خطر می‌اندازند

آمازون در دوران شیوع ویروس کرونا به یکی از بازیگران مهم تبدیل شد، اما سلامت کارگران انبار و تحویل کالای شرکت، در معرض خطر است.

آمازون مانند بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی در سرتاسر جهان، امروز به نقطه‌ی تمرکز رفع نیازهای خریدی مردم تبدیل شده است. آن‌ها به‌عنوان غول خرده‌فروشی آنلاین، نقش مهمی در فروش و تحویل کالاهای مورد نیاز مردم در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا دارند. ازطرفی کارگران و کارمندانی که در بخش‌های گوناگون از انبار تا تحویل کالا مشغول به کار هستند، خود را در معرض آلودگی به کووید ۱۹ قرار می‌دهند و بسیاری از آن‌ها از شرایط کنونی رضایت ندارند.

جانا جامپ به مدت چهار سال در مرکز تأمین و توزیع آمازون در جفرسون‌ولی ایندیانا مشغول به کار بود. او تا چند وقت اخیر، تجربه‌ای عالی از کار کردن در آمازون داشت. درآمدی که جانا از کار کردن در آمازون کسب می‌کرد، باعث شد تا او دوره‌های آموزشی مورد علاقه‌ی خود را بگذراند و حتی کسب‌وکار اختصاصی خود را راه‌اندازی کند. البته، شروع بحران همه‌گیری، همه‌ چیز را برای جانا و بسیاری کارگران دیگر تغییر داد. او دراین‌باره می‌گوید: «واکنش آمازون به ویروس کرونا من را شوکه، هراسان و حتی منزجر کرد».

انتقاد جانا جامپ از آمازون و رویکردهای شرکت، ازطریق سازمانی به‌نام Athena منتقل شد که شامل مجموعه‌ای از گروه‌ها و شرکت‌های منتقد آمازون می‌شود. جامپ می‌گوید آمازون پیش‌نیازهای بهداشتی اولیه مانند ضدعفونی‌کننده‌ی دست را به‌میزان کافی در اختیار کارگران قرار نمی‌دهد. به‌علاوه، سیاست کنونی مرخصی شرکت هم به‌اندازه‌ی کافی کارساز نیست و بسیاری افراد باوجود بیماری مجبور به بازگشت به کار می‌شوند. جامپ که ۵۸ سال سن دارد می‌گوید: «من به‌خاطر سن بالا در معرض خطر بیشتر قرار دارم. من گزینه‌ای به‌جز مرخصی بدون حقوق نداشتم، چون از بازگشت به محیط کار می‌ترسم».

آمار مبتلایان به کووید ۱۹ اکنون در آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان است. سیاست‌های قرنطینه‌ی خانگی به‌صورت گسترده در این کشور اجرا می‌شود و آمازون به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایالات متحده و جهان، فشار زیادی را برای خرید ازسوی کاربران متعدد تجربه می‌کند. آن‌ها برای پاسخ‌گویی مناسب به نیاز کاربران، ابتدا خریدهای حیاتی مانند تجهیزات پزشکی و غذا را در اولویت قرار داده‌اند. به‌علاوه در اخبار هم اعلام شد که ۱۰۰ هزار نیروی جدید در آمازون استخدام خواهند شد و همچنین حقوق پایه‌ی ساعتی کارگران در آمریکا دو دلار افزایش یافت. باوجود همه‌ی اقدام‌ها، کارگران در سرتاسر آمریکا اعتقاد دارند آمازون اقدام‌های مناسب را برای مقابله با ویروس کرونا و حفاظت از جان آن‌ها و خانواده‌های‌شان انجام نمی‌دهد. بسیاری از آن‌ها از عدم انتشار اطلاعات صحیح گله دارند. برخی دیگر مانند جامپ، مرخصی بدون حقوق را انتخاب کرده‌اند و حتی برخی به‌خاطر ترس از ابتلا به کووید ۱۹، شغل خود را ترک کرده‌اند.

انبار آمازون

مرکز توزیع جفرسون‌ولی، محل کار جامپ، تاکنون هیچ گزارش ابتلایی نداشته است. با این‌حال، مرکز دیگری در شفردزویل که در فاصله‌ی چند کیلیومتری قرار دارد، سه مورد ابتلا را گزارش کرد. مرکز مذکور چند روز پیش به‌صورت کامل تعطیل شد تا اقدام‌های پاک‌سازی ویژه انجام گیرد. طبق گزارش بلومبرگ، تعطیلی مرکز توزیع شفردزویل، اولین تعطیلی مراکز آمازون از زمان شیوع ویروس کرونا بود. تاکنون آزمایش کارگران آمازون در ۱۰ مرکز انبارداری و توزیع در سرتاسر آمریکا، مثبت اعلام شده است.

یکی از سخنگویان آمازون در بیانیه‌ای در پاسخ به اتهام‌های مطرح‌شده گفت:

ما از اولین روزهای مقابله با بحران جدید، همکاری نزدیکی با مقام‌های محلی داشته‌ایم تا واکنش سریع و دقیقی نسبت به موضوع نشان دهیم. ما اطمینان حاصل کردیم که در کنار ارائه‌ی خدمات عالی و منسجم به مشتریان، از سلامت کارمندان و تیم‌های خود نیز حفاظت کنیم. ما همچنین اقدام‌های پیشگیرانه و مقابله‌ی در مراکز خود انجام داده‌ایم تا هرچه بیشتر حفاظت از کارمندان و کارگران را افزایش دهیم. اقدام‌هایی همچون پاک‌سازی همه‌ی مراکز، حفظ فاصله‌ی افراد در مراکز توزیع و انبار و حتی ایجاد فاصله بین راننده‌ها و مشتریان در زمان تحویل هم از اقدام‌های متعدد ما بوده‌اند.

فقدان اطلاع‌رسانی صحیح

برخی از کارمندان آمازون می‌گویند وقتی مورد ابتلای جدیدی در شرکت پیدا می‌شود، مدیران اطلاع‌رسانی صحیحی درباره‌ی آن انجام نمی‌دهند و به کارمندان هشدار داده نمی‌شود. دو نفر از کارگران انبار آمازون در میشیگان که یک مورد ابتلا را در هفته‌ی جاری گزارش کرد، در مصاحبه‌ای با مجله‌ی وایرد گفته‌اند که ازطریق اخبار و شایعه‌‌های محلی، و نه شرکت آمازون، درباره‌ی ابتلای همکاران خود مطلع شده‌اند. هر دو نفر به‌خاطر نگرانی از واکنش‌های آمازون، تقاضای مخفی کردن هویت داشتند. آن‌ها می‌گویند تنها همکاران هم‌شیفت کارگر مبتلا، از ابتلای او به کووید ۱۹ خبردار شده‌اند و اکثر بقیه‌‌ی کارگران، خبر را از رسانه‌های محلی دریافت کرده‌اند. یکی از دو نفر مصاحبه شونده، پس از شنیدن اخبار از شغل خود استعفا داد. او دراین‌ باره می‌‌گوید:

دو نفر از فرزندان من به آسم مبتلا هستند و کار کردن در آنجا در شرایط کنونی برای من ارزش ندارد. سلامت ما در اولویت اصلی قرار دارد و تحویل کالاها را نمی‌توان اولویت زندگی در شرایط کنونی دانست.

باوجود ادعای کارگران، آمازون می‌گوید پس از تأیید ابتلای کارگر خود، با تمامی کارگران و کارمندان تماس داشته است.

انبار آمازون

ویروس کرونا جدید، نرخ همه‌گیری بسیار سریعی دارد و احتمال باقی‌ماندن آن روی سطوح از چند ساعت تا چند روز مطرح می‌شود. پیتر چین هانگ، استاد و متخصص بیماری‌های واگیردار در دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو می‌گوید بسیاری از افراد حتی بدون نشان دادن علائم اولیه، وارد مراحل خطرناک بیماری کووید ۱۹ می‌شوند. به‌علاوه، بسیاری از مبتلایان هیچ نشانه‌ای ندارند که همین امر، موجب شیوع بیشتر و گسترده‌تر بیماری می‌شود.

برخی از کارگران، شرایط کار و استراحت در وضعیت کنونی را نامناسب می‌دانند

کارگران آمازون می‌گویند انبارهای این شرکت، زمینه‌های زیادی برای انتقال بیماری دارند. آن‌ها باید فاصله‌ی زیادی را تا رسیدن به سرویس بهداشتی پیاده‌روی کنند و زمان استراحت محدودی دارند. درواقع آن‌ها زمان کافی برای ضدعفونی کردن کامل محیط کار خود یا دست‌هایشان را هم در اختیار ندارند. البته آمازون باز هم ادعا می‌کند که در شرایط کنونی پیش‌نیازهای بهره‌وری کارمندان را کاهش داده است تا آن‌ها زمان بیشتری برای استراحت، استفاده از سرویس‌های بهداشتی، صحبت کردن با مدیران و ارتباط با خانواده و سازمان‌های مراقبت از کودکان داشته باشند.

آمازون می‌گوید برای اجرا کردن سیاست فاصله‌‌گیری اجتماعی در مراکز خود، اقدام‌هایی عملی انجام داده است. به‌عنوان مثال آن‌ها محیط اتاق‌های استراحت را هم علامت‌گذاری کرده‌اند تا کارگران، فاصله‌ی ایمنی را برای پرهیز از ابتلا به ویروس کرونا، رعایت کنند. البته بسیاری از اقدام‌ها پس از انتشار اخبار نگرانی کارگران در رسانه‌ها انجام شد. برخی از کارگران هم می‌گویند اقدام‌های اخیر کافی نیستند. یکی از کارگران می‌گوید در هفته‌ی گذشته که تقریبا همه‌ی مردم درحال رفتن به قرنطینه‌ی خانگی بودند، آن‌ها در کنار هم در اتاق‌های نهارخوری می‌نشسته‌اند.

انبار آمازون

مرخصی بدون حقوق

متخصصان سلامت از مدت‌ها قبل پیشنهاد می‌کنند که افراد با علائم ابتلا به بیماری کووید ۱۹، در خانه بمانند تا گسترش بیماری آهسته‌تر شود. آمازون در ابتدای ماه مارس اعلام کرد که کارگران انبار امکان درخواست مرخصی بدون حقوق را بدون محدودیت تا پایان ماه دریافت می‌کنند. سیاست مذکور، بعدا تا پایان ماه آوریل تمدید شد. اگر هم نتیجه‌ی آزمایش کرونا کارگری مثبت اعلام شده و مجبور به قرنطینه‌ی خانگی شود، تا دو هفته مرخصی با حقوق دریافت می‌کند. البته دریافت همین حقوق هم در برخی موارد دشوار گزارش شد. برخی کارگران آمازون اکنون نگران هستند که به‌خاطر کمبود امکانات آزمایشی، بسیاری از همکاران مبتلا به بیماری، به محل کار بیایند و بیماری را گسترش دهند. درواقع عدم پرداخت حقوق مرخصی به افرادی که بدون آزمایش، علائم بیماری دارند، موجب ادامه‌ی کار کردن آن‌ها می‌شود که برای دیگران، خطرناک خواهد بود.

کارگران در داخل انبارهای آمازون، تنها گروه در معرض خطر در دوران شیوع ویروس کرونا نیستند. راننده‌هایی که وظیفه‌ی تحویل کالاها را برعهده دارند و کارمندان خرده‌فروشی هول‌فودز هم با چالش ابتلا به کووید ۱۹ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از راننده‌های هول‌فودز که در نیویورک مسئولیت تحویل کالا را برعهده دارد می‌گوید راننده‌ها دستورالعمل و تجهیزات کافی را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در اختیار ندارند. البته آمازون چند روز پیش در ایمیلی به راننده‌ها، سیاست‌های فاصله‌گیری اجتماعی را برایشان شرح داد. در بخشی از سیاست‌های ابلاغی جدید گفته می‌شود راننده‌ها تا آماده شدن سفارش باید در خودروی خود منتظر بمانند و تنها زمانی به محل مخصوص برداشتن سفارش بروند که فاصله‌ی حداقل با کارمند دیگر حفظ شود. شرکت همچنین راننده‌هایی با علائم بیماری را به ماندن در خانه تشویق می‌کند. آمازون می‌گوید قبلا هم پیام‌های اطلا‌ع‌رسانی به راننده‌ها ارسال کرده است.

ویروس کرونا

راننده‌های تحویل کالا، موقعیت خطرناکی در شرایط کنونی هستند. آن‌ها عموما به‌صورت قرارداد پیمانکاری با آمازون همکاری می‌کنند و هیچ‌گاه مزایای بیکاری یا مرخصی استعلاجی باحقوق نداشته‌اند. آمازون البته تصمیم دارد تا برای رفع مشکلات اقتصادی راننده‌ها سرمایه‌گذاری جدیدی انجام دهد و فعلا رقم ۲۵ میلیون دلار برای آن تأیید شده است. افراد واجد شرایط می‌توانند تقاضای کمک‌هزینه از ۴۰۰ تا پنج هزار دلار ارائه کنند.

افراد با علائم بیماری و بدون داشتن نتیجه‌ی مثبت آزمایش، حقوقی برای مرخصی دریافت نمی‌کنند

همان‌طور که گفته شد، کارگران آمازون سیاست‌های شرکت را کافی نمی‌دانند. بیش از ۱،۵۰۰ کارگر، بیانیه‌ای را امضا کرده‌اند تا به‌خاطر شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، مزایای بیشتری دریافت کنند. در بخش‌هایی از بیانیه، به تسهیلاتی همچون مرخصی باحقوق استعلاجی برای همه‌ی افراد با علائم بیماری صرف‌نظر از نتیجه‌ی آزمایش و پرداخت اضافه‌حقوق کار در شرایط سخت برای افراد با اجبار به حضور در محل کار اشاره کرد. به‌علاوه، آن‌ها از شرکت تقاضا می‌کنند تا اگر آزمایش یک کارگر در انباری مثبت اعلام شد، انبار یا مرکز توزیع مذکور تعطیل شود.

برنی سندرز، سناتور ایلات ورمونت از منتقدان جدی آمازون و طرفدار حقوق کارگران است. او بارها در توییتر به درخواست کارگران آمازون اشاره کرد. او همچنین هفته‌ی گذشته به‌همراه چند سناتور دیگر، نامه‌ای به جف بزوس نوشت و از او خواست تا نسبت به راهکارهای ایمنی کارگران در شرکت، پاسخگو باشد. سناتورها در نامه‌ی خود گفتند که هرگونه ضعف در حفظ سلامت کارگران آمازون، نه‌تنها خود شرکت، بلکه کل جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

۱۵ دادستان آمریکایی پیش از این نامه‌ای به شرکت زیرمجموعه‌ی آمازون، هول‌فودز ارسال کرده بودند و سیاست‌های شرکت در قبال کارمندان را نقد کردند. آن‌ها اعتقاد دارند رویکردهای هول‌فودز در قبال کارگران در شرایط کنونی، با موارد پیشنهادی از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار ایالات متحده، همسو نیست. دادستان‌های اعتقاد دارند اختصاص مرخصی باحقوق تنها به افرادی با نتیجه‌ی مثبت آزمایش کووید ۱۹، دیگر کارمندان، مشتریان و سلامت کل جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

انبار آمازون

بحران سلامت کنونی و تأثیرات گسترده‌ی آن، اکنون در سطوح گوناگون به جامعه‌ی سرمایه‌داری ایالات متحده ضربه وارد می‌کند. آمازون نمونه‌ای کوچک از سیاست‌های سرمایه‌داری است که از سال‌ها پیش در معرض انتقادهای شدید به‌خاطر سیاست‌های سخت‌گیرانه در قبال کارگران قرار دارد. ازطرفی قدرت و منابعی که آمازون و شرکت‌های مشابه در اختیار دارند، می‌تواند برای استفاده‌های بهتر به کار گرفته شود. چین هانگ اعتقاد دارد آمازون با دارایی‌های بی‌شمار می‌تواند بهترین راهکارها را برای حفاظت از کارمندان و کارگران خود به‌کار بگیرد.

درنهایت با ادامه یافتن شرایط کنونی، آمازون هنوز نقشی حیاتی در تحویل کالاهای موردنیاز جمیتی عظیم دارد. دراین‌میان کارگران امیدوار هستند که مدیران، بیش‌ازپیش به سلامت آن‌ها هم اهمین دهند. جامپ در پایان مصاحبه می‌گوید: «من امیدوار هستم که آن افراد پیش از هر مورد غیر ضروری دیگر، به ما فکر کنند»

پویش کالا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *