پاسخ به یک سؤال بزرگ: تفاوت عملکرد لپ‌تاپ‌های گیمینگ با کامپیوترهای دسکتاپ

یکی از سؤالات بزرگ گیمرها، تفاوت عملکرد لپ تاپ‌های مخصوص بازی با یک کامپیوتر گیمینگ است. در این مطلب به سؤالات شما در زمینه تفاوت عملکرد لپ تاپ‌های گیمینگ، با سیستم‌های مخصوص بازی خانگی خواهیم پرداخت. از کارت‌های گرافیک گرفته تا انواع پردازنده‌های اینتل. لپ تاپ یا کامپیوتر گیمینگ؟

لپ تاپ‌های مخصوص بازی به دلیل امکان حمل و نقل ساده، فروش بسیار بالایی را تجربه کرده و بزرگ‌ترین رقیب کنسول‌های بازی به شمار می‌روند. با این وجود آگاهی از تفاوت عملکرد لپ تاپ‌های مخصوص بازی با سیستم‌های کامپیوتری، یکی از سؤالات بزرگ کاربران و گیمرها است که در این مطلب به سراغ بررسی این مسئله خواهیم رفت.

به عنوان مثال، بد نیست بدانید که کارت گرافیک دسکتاپ RTX 2070 در بازی‌های FHD تا 19 درصد سریع‌تر از RTX 2070 کلاس لپ تاپ است. این مقدار در برابر کارت گرافیک کم مصرف کلاس لپ تاپ RTX 2070 Max-Q به مرز 42 درصد نیز می‌رسد. در نتیجه توجه به میزان تفاوت‌های سخت افزاری، می‌تواند شما را در یک خرید مطمئن و دقیق همیاری کند.

شرکت انویدیا به تازگی کارت‌های گرافیک سری سوپر شامل مدل‌هایی نظیر RTX 2070 Super و RTX 2080 Super را روانه لپ تاپ‌های گیمینگ کرده است که منجر به افزایش قدرت GPUهای کلاس لپ تاپ شده است. همچنین اینتل نیز پردازنده‌های نسل دهم خود موسوم به Comet Lake-H را برای لپ تاپ‌های مخصوص بازی معرفی کرده است. این مطلب ترکیبی از پردازنده‌های نسل نهم و دهم اینتل در سری H، کارت‌های گرافیک NVIDIA در بخش لپ تاپ و دسکتاپ است. شایان ذکر است که میزان وات نوشته شده در جلوی کارت‌های گرافیک، می‌تواند تمیز دادن مدل‌های کم مصرف و استاندارد را به سادگی ممکن سازد.

از آنجایی که پردازنده‌های کلاس دسکتاپ بسیار قوی‌تر از مدل‌های لپ تاپی هستند، برای برابری مناسب، این تست در بخش دسکتاپ از پردازنده تازه وارد Core i5-10600K استفاده کرده است که دارای 6 هسته و 12 رشته است. بالاترین پردازنده حاضر در این تست از دنیای لپ تاپ‌ها نیز Core i9-10980HK است که از قابلیت اورکلاک بهره برده و دارای قدرت بسیار بالایی در زمینه بازی‌ها است. این پردازنده در دو مدل 45 و 75 واتی در این تست حضور دارد.

کارت‌های گرافیک کم مصرف یا همان سری Max-Q نیز در برخی مدل‌ها تنها با وات کمتر مشخص شده‌اند. تمامی تست‌ها در وضوح استاندارد FHD، با جزئیات و دقت بالای بصری صورت گرفته است. این جزئیات را می‌توانید در بالای اسلایدها مشاهده کنید. همچنین نوع کتابخانه (API)ها نیز در بالای تصاویر درج شده است. در ادامه به سراغ تست‌ها خواهیم رفت.

pcvslap-1.png

pcvslap-2.png

pcvslap-6.png

pcvslap-5.png

pcvslap-4.png

pcvslap-3.png

یکی از نکاتی این آزمون به ما یادآور می‌شود، تفاوت ناچیز کارت‌های گرافیک RTX 2060 Max-Q و GTX 1660 Ti است که در High Frame، حتی به کمتر از یک فریم نیز خواهد رسید. این در حالی است که تفاوت قیمت لپ تاپ‌های مبتنی بر RTX 2060 Max-Q و GTX 1660 Ti بین 100 تا 200 دلار است.

پویش کالا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *