شش قابلیت ضروری که دوربین یک گوشی  هوشمند امروزی باید داشته باشد

سال 2019، سالی مهم برای گوشی های هوشمند بود؛ چرا که انبوهی از ویژگی ها و قابلیت های جدید به دوربین موجود در آن ها اضافه شد. اما به نظر می رسد هنوز تعدادی از تولید کنندگان گوشی های هوشمند نتوانسته اند بخشی از ویژگی های ضروری را به دوربین محصولات خود اضافه کنند. در این بین مطمئناً آشنایی با این ویژگی های ضروری می تواند ما را در انتخاب یک گوشی  هوشمند ایده آل یاری کند.

سنسورهای با وضوح عالی، دوربین های سه گانه، مکانیزم بیرون جهنده برای دوربین سلفی و همچنین قابلیت بزرگ نمایی خیره کننده، همه و همگی امسال برای اولین بار به میزان قابل توجهی مورد استفاده شرکت های تولید کننده قرار گرفتند. اما این شرکت ها می توانند در سال 2019 با تجهیز محصولات جدید خود به قابلیت های زیر، آن ها را به محصولات بهتری نیز تبدیل کنند.

حالت شب

Smartphone-Camera2.jpg

گوگل، هواوی، وان پلاس و شیائومی همگی در سال گذشته، حالت شب را به دوربین گوشی های هوشمند خود اضافه کرده بودند. این مد کاری از فناوری هایی نظیر هوش مصنوعی، Pixel Binning، ترکیب تصویرهای پیاپی و… استفاده می کند تا کیفیت تصاویر ثبت شده از موقعیت های تاریک را افزایش دهد.

اما امسال شرکت هایی نظیر ایسوس، موتورولا و سامسونگ نیز این قابلیت را به گوشی های هوشمند خود آوردند؛ که پس از بررسی می توان گفت میزان موفقیت آن ها در افزایش کیفیت تصاویر با یکدیگر متفاوت است. واضح است که Night Mode در حال حاضر به یکی از ضرروری ترین قابلیت های موجود در دوربین گوشی های هوشمند تبدیل شده و حتی به گوشی های ارزان قیمت نیز اجازه می دهد از موقعیت های تاریک، تصاویر با کیفیتی را به ثبت برسانند.

انتظار می رود در ادامه سال، تعداد بیشتری از تولید کنندگان گوشی های هوشمند (نظیر گوگل و هواوی) حالت شب را به دوربین  سلفی محصولات خود نیز بیاورند. این موضوع سبب می شود که کاربران بتوانند حتی در موقعیت های تاریک هم، تصاویر سلفی مناسبی را به ثبت برسانند. با توجه به اینکه دوربین سلفی اغلب گوشی های هوشمند موجود در بازار، از قطعات سخت افزاری قدرتمندی بهره نمی برند و قابلیت لرزش گیر اپتیکی (OIS) نیز در آن ها به سختی یافت می شود، اضافه کردن این مد کاری به آن ها کاری سخت و دشوار است.

مدهای کاری Pro و Manual

Smartphone-Camera3.jpg

دو مد کاری Pro و Manual مدت هاست که در گوشی های هوشمند میان رده و بالارده یافت می شوند. در اصل باید بگوییم که هم اکنون انبوهی از تولیدکنندگان گوشی های هوشمند، این دو مد کاری را از طریق برنامه دوربین محصولات خود در دسترس کاربران قرار می دهند. مد دستی یا Manual به کاربران اجازه می دهد که همه تنظیمات موجود، نظیر میزان حساسیت ISO، زمان نوردهی، سرعت شاتر و… را به صورت دلخواه تنظیم کنند؛ اما در مد Pro، این تنظیمات به صورت خودکار با توجه به اطلاعات دریافتی از سنسورها و همچنین فناوری هوش مصنوعی تعیین می شود.

همانطور که در بالا گفته شد این روزها، یافتن اسمارت فونی که این قابلیت را در اختیار نداشته باشد به سختی امکان پذیر است؛ اما جالب است بدانید در برنامه دوربین گوشی های گوگل این قابلیت هنوز تعبیه نشده است. به عبارت دیگر، کاربران هنوز قادر نیستند در این اسمارت فون ها تنظیمات دلخواهی را برای ثبت تصاویر خود انتخاب کنند. گوشی های پیکسل 4 در آستانه معرفی قرار دارند و ممکن است مدیران و تیم توسعه دهنده گوگل تصمیم بگیرند در این محصولات، این قابلیت عالی را هم در دسترس کاربران خود قرار دهند.

ثبت ویدیوهای 4K در نرخ 60 فریم بر ثانیه در گوشی های پرچمدار

Smartphone-Camera4.jpg

قابلیت ثبت ویدیوهای با وضوح UHD از سال 2012 به عنوان یک امکان جانبی در گوشی های پرچمدار حضور داشته است. می توان گفت برای اولین بار سونی و سامسونگ بودند که این قابلیت را به گوشی های بالارده و پرچمدار خود آوردند. اما به لطف افزایش وضوح سنسورهای عکاسی و همچنین قدرت پردازنده ها، هم اکنون می توان در بسیاری از گوشی های پرچمدار، ویدیوها را با وضوح 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه به ثبت رساند. این قابلیت را می توان در حال حاضر در گوشی های تولید شده توسط شرکت های اپل، ایسوس، ال جی، وان پلاس، سامسونگ و شیائومی یافت.

با وجود این، هنوز در سال 2019 نمی توان در همه گوشی های پرچمدار قابلیت ثبت ویدیوهای 4K در نرخ 60 فریم بر ثانیه را در اختیار داشت. این موضوع از این نظر خبر خوبی نیست که کاربران همچنان در بهترین گوشی های هوشمند موجود در بازار هم مجبور هستند به منظور دسترسی به وضوح بهتر، نرخ فریم پایین تری را در اختیار داشته باشند. در گذشته کاربران باید برای اینکه در هنگام ثبت ویدیوها به نرخ 60 فریم بر ثانیه دست پیدا کنند مجبور بودند وضوح آن ها را به 1080p کاهش دهند.

از میان گوشی های بالارده و پرچمداری که در سال 2019 عرضه شده اند، اما قابلیت ثبت ویدیوها با وضوح 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه را در اختیار ندارند، می توان به تمامی گوشی های هواوی که از تراشه Kirin 980 بهره  می برند و گوشی های پیکسل گوگل اشاره کرد. انتظار می رود این دو شرکت نیز تا پایان سال محصولاتی را روانه بازار کنند که این قابلیت عالی را در خود جای داده است.

بزرگ نمایی هیبریدی

Smartphone-Camera5.jpg

دو شرکت هواوی و Oppo امسال در حوزه بزر گ نمایی، قابلیت های مهم و قابل توجهی را به گوشی های خود اضافه کرده اند. استفاده از لنزها و سنسورهای قدرتمند به این دو شرکت اجازه داده است که بزرگ نمایی اپتیکی 5 برابری و بیشتر از آن را در گوشی های P30 Pro و Oppo Reno 10X Zoom Edition خود فراهم آورند. همچنین به لطف استفاده از این لنزها و سنسورهای قدرتمند، تولیدکنندگان این گوشی های هوشمند توانستند برای افزایش کیفیت تصاویر بزرگ شده، به استفاده از الگوریتم های پردازشی سنگین نیازی نداشته باشند. در گذشته برای اینکه پس از اعمال بزرگ نمایی های دیجیتال، کیفیت تصاویر حفظ شود از الگوریتم های پردازشی پیچیده ای استفاده می شد.

در طی سال های اخیر به منظور فراهم کردن قابلیت بزرگ نمایی تصاویر از تکنیک های نرم افزاری گوناگونی نظیر Oversampling، میانگین گیری بر روی تصاویر و… استفاده شده است؛ اما کیفیت خروجی آن ها در قیاس با هنگامی که از یک سخت افزار اختصاصی استفاده می شود پایین تر است.

حتی قابلیت Super Res Zoom که گوگل در گوشی های هوشمند خود از آن استفاده می کند نیز قادر نیست کیفیتی درخور توجه را در حوزه بزرگ نمایی دیجیتال فراهم کند؛ این در حالی است که این قابلیت مبتنی بر پردازش های با وضوح بالا است. با وجود این، استفاده از این تکنیک های نرم افزاری، از حالتی که تنها یک بزرگ نمایی دیجیتال بر روی تصاویر اعمال می شود بهتر است.

چندی قبل بود که گوشی 400 دلاری پیکسل 3a با قابلیت Super Res Zoom خود نشان داد که یک بزرگ نمایی دیجیتال مناسب، تنها محدود به گوشی های پرچمدار نیست. امیدواریم شرکت هایی نظیر هواوی، شیائومی و Realme نیز قابلیت های مشابه ای را برای گوشی های ارزان قیمت خود فراهم کنند.

دوربین سلفی همراه با قابلیت فوکوس خودکار

Smartphone-Camera6.jpg

هم اکنون بخش قابل توجهی از گوشی های بالارده و پرچمدار موجود در بازار در دوربین سلفی خود قابلیت فوکوس خودکار را در اختیار ندارند. تمامی محصولات اپل و گوشی های دیگری نظیر هواوی P30 Pro، وان پلاس 7 پرو، شیائومی Mi Mix 3 و… دارای یک دوربین سلفی ثابت و بدون قابلیت فوکوس خودکار هستند.

یک دوربین سلفی با فوکوس ثابت، احتمال اینکه در خروجی یک تصویر غیرواضح مشاهده شود را افزایش می دهد. این موضوع برای کاربرانی که به ثبت تصاویر سلفی علاقه زیادی دارند از اهمیت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.

فوکوس ثابت در دوربین سلفی همچنین می تواند به نتایج نامناسب در ثبت تصاویر دست جمعی نیز مبدل شود که مطمئناً برای هیچ کاربری خوشایند نیست. تار بودن زمینه تصاویر سلفی از دیگر اتفاقاتی است که ممکن است در هنگام استفاده از یک دوربین سلفی با فوکوس ثابت رخ دهد.

در حال حاضر سامسونگ و گوگل در دوربین سلفی گوشی های خود، قابلیت فوکوس خودکار را در اختیار کاربران قرار می دهند. با توجه به این موضوع دلیلی وجود ندارد که دیگر شرکت ها این قابلیت را در محصولات خود جای ندهند.

مطمئناً حضور قابلیت فوکوس خودکار در گوشی های دارای دوربین با زاویه دید وسیع نیز بسیار عالی خواهد بود. ال جی از سال 2016 تاکنون در دوربین اصلی از گوشی های خود از سنسورهای با زاویه دید بالا استفاده می کند؛ اما گوشی G8 که از محصولات جدید این شرکت است در دوربین سلفی خود دارای قابلیت فوکوس خودکار نیست.

هواوی در گوشی میت 20 پروی خود نشان داد که قابلیت فوکوس خودکار می تواند در دوربین های با زاویه دید بالا، به ثبت تصاویر ماکروی فوق العاده ای منجر شود.

HDR خودکار

Smartphone-Camera7.jpg

عکاسی HDR، قابلیتی است که سال هاست در گوشی های هوشمند یافت می شود. به ویژه شرکت هایی که در نظر دارند در گوشی های خود امکان ثبت تصاویر با کیفیت را فراهم کنند این قابلیت را حتماً در محصولات خود در دسترس کاربران قرار می دهند.

بخش اعظمی از تولیدکنندگان گوشی های هوشمند هم اکنون تنظیمات مربوط به قابلیت HDR خودکار را در محصولات خود جای داده اند؛ چرا که این دستگاه ها امروزه به قدری قدرتمند هستند که تشخیص دهند در هنگام ثبت تصویر از کدام یک از موقعیت ها، می توانند از آن استفاده کنند.

خوشبختانه قابلیت HDR خودکار، در حال حاضر در محصولات مختلفی از شرکت های گوگل، سامسونگ، Vivo، شیائومی و… یافت می شود. به این صورت که در هنگام ثبت تصویر از موقعیت های مختلف، مد HDR به صورت خودکار فعال می شود تا تصاویر بهتری را در خروجی مشاهده کنیم. با وجود این، هنوز بخشی از شرکت ها نتوانسته اند این قابلیت عالی را به محصولات خود اضافه کنند.

به عنوان مثال، در گوشی های هواوی، هنگامی تصاویر از قابلیت HDR بهره می برند که مد کاری  Master AI فعال باشد. غیرفعال کردن این مد سبب می شود که قابلیت HDR نیز از دسترس خارج شود،  مگر اینکه در مدهای کاری دیگری این قابلیت نیز مورد استفاده قرار بگیرد. سونی نیز اخیراً در اسمارت فون های جدید خود و در مد کاری Superior Auto، قابلیت HDR خودکار را در دسترس کاربران قرار داده است؛ اما در حالت عادی و هنگامی که این مد غیرفعال باشد، امکان استفاده از این قابلیت وجود ندارد.

پویش کالا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *